dimarts, 28 de novembre del 2006

La Generalitat unirà Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona a 250 km/hora per la línia del TAV

Article publicat pel diari El Punt el dia 28/11/06

Aquest servei ferroviari serà més barat que agafar el tren d'alta velocitat

PAULA MERCADÉ. Barcelona
El Departament de Política Territorial fa temps que treballa per definir com els combois de mitja distància utilitzaran la línia del tren d'alta velocitat. El projecte d'enllaçar Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona l'haurà de concretar el nou govern. Ahir, però, el director del programa per a la Mobilitat de la Generalitat, Miquel Àngel Dombriz, va avançar que els combois anirien a 250 quilòmetres per hora, «no arribaran als 350, tot i que la línia ho permet, per abaratir el preu del servei final».


+ Un dels combois del tren d'alta velocitat (TAV) parat a l'estació de Lleida. Foto: ANDREU PUIG

El director del programa per a la Mobilitat de la Generalitat, Miquel Àngel Dombriz, va recuperar ahir la idea d'utilitzar la línia del tren d'alta velocitat (TAV) per unir Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona en unes jornades sobre mobilitat organitzades per la UGT a Lleida.

Segons Dombriz és necessari «maximitzar el rendiment de la nova línia del TAV», per això, el Departament de Política Territorial «fa temps que està treballant» per concretar com es podria fer circular per aquesta infraestructura combois que fessin trajectes de mitjana distància. Els trens regionals, segons explicava Dombriz, anirien a 250 quilòmetres per hora, «ja que són uns combois més barats que els que poden arribar a 350 quilòmetres per hora, i això permetria abaratir el preu del servei final». Va avançar també que «hi haurà abonaments i els bitllets s'integraran, per exemple, en el sistema tarifari de l'àrea metropolitana».

Entre les moltes coses que haurà de concretar d'aquest projecte el nou govern, hi ha les parades intermèdies que oferirà aquest servei. En aquest sentit, Dombriz va assegurar que algunes ciutats com ara Figueres i Vilafranca també se'n beneficiarien. També s'haurà de detallar l'operador que oferirà el servei, «podria ser que fos Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) o qualsevol de nou sorgit de la liberalització del sector ferroviari», hi va afegir Dombriz.

El que serà el Catalunya Expres del segle XXI permetrà «desplegar les lleis del sector ferroviari català i espanyol, així com desenvolupar el nou Estatut, que preveu que sigui la Generalitat qui gestioni el servei dels trens que circulen per territori català».

L'EIX TRANSVERSAL A LLEIDA

D'altra banda, el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, va afirmar ahir que després de revisar la gran quantitat d'al·legacions presentades per municipis i consells comarcals, el govern està disposat a renegociar el traçat de l'eix transversal ferroviari per consensuar-lo amb el territori. Més en concret, es va mostrar favorable a atendre les demandes d'aproximar-se a un sol corredor d'infraestructures i, alhora, potenciar la línia Lleida-Cervera-Manresa.

Va recordar també que la línia que va de la Pobla de Segur a Manresa es convertirà en una línia de tren tramvia que vol impulsar el govern.