Article que ha escrit l'Alcalde de Reus en el seu BLOG personal
En el marc de la darrera reunió del consell d'administració del Consorci del Transport Públic del Camp de Tarragona, el Secretari per a la Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, ha anunciat la incorporació del projecte de tranvia o tren lleuger del Camp, l'anomenat Tramcamp, al Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC).
Aquest anunci ha satisfet especialment l'Ajuntament de Reus, en la mesura que suposa l'estimació de la principal al·legació que havíem formulat a la versió original del PITC, d'acord també amb la visió de l’Ajuntament de Tarragona i els municipis costaners, en la qual no es preveia explícitament l'establiment d'aquest nou sistema de transport col·lectiu al nostre territori.
D'aquesta manera, el projecte Tramcamp es defineix com una nova xarxa metropolitana ferroviària al servei del nucli central i els principals municipis del Camp de Tarragona, que operarà pels trams interurbans com el sistema de trens-tramvia o metros de superfície existents a la majoria d'àrees metropolitanes europees. Els referents més propers serien les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat que comuniquen Barcelona amb el Vallès i el Baix Llobregat, respectivament, o els models que s'estan impulsant a les àrees urbanes d'Alacant i Sevilla.
La principal novetat del recent anunci rau en el fet que el futur tramvia-tren lleuger circularia en primera instància pels actuals corredors ferroviaris, aprofitant l'alliberament d'usos que suposarà el proper desplegament del Corredor de la Mediterrània, deixant per a més endavant la construcció de nous trams de viari en les trames consolidades dels nuclis urbans.
D'altra banda, el Govern de Catalunya mostra clarament la seva voluntat de coordinació amb el territori amb la seva decisió de traslladar al Consorci del Transport Públic del Camp l'elaboració del preceptiu estudi de viabilitat del Tramcamp. D'aquesta manera se supera la previsió dels anteriors governs catalans d'impulsar els estudis pertinents des de la pròpia administració de la Generalitat, i es consolida el paper del Consorci del Transport, creat l'any 2003, com a òrgan interadministratiu competent en la matèria al nostre territori.
Tot plegat representa la clarificació i ratificació del compromís ferm del Govern de la Generalitat amb la implantació d'un nou sistema de transport públic en aquest territori, que és absolutament necessari per poder avançar en la progressiva desincentivació de l'excessiva dependència i ús del vehicle privat que patim avui dia.
Els càlculs de què disposem a l'Ajuntament de Reus indiquen que més del 85% dels desplaçaments interurbans al nucli central del Camp es realitzen amb vehicle privat, mentre que els viatges en transport col·lectiu no arriben al 15%. Sens dubte, factors com la insuficiència històrica del transport públic per carretera, l'alt grau de mobilitat intermunicipal obligada, el fort creixement urbanístic extensiu dels darrers anys, i els nous hàbits socials han portat a aquesta situació. L'increment de freqüències dels autobusos interurbans acordades l'any passat pel Consorci del Transport poden pal·liar parcialment la situació, però difícilment podran variar substancialment, a llarg termini, les fortes inèrcies a favor del cotxe particular, si no es compta amb el reforç d'un mitjà col·lectiu més eficient i de major capacitat com pot ser el Tramcamp.
El sistema de tramvia-tren lleuger que ara albirem és l'única solució plausible per poder avançar cap a un model de mobilitat més sostenible, no contaminant i més segur. Des de la col·laboració Generalitat-governs locals podem fer realitat aquest objectiu, amb la perspectiva de millorar la vida quotidiana de molts ciutadans i ciutadanes del Camp.
En el marc de la darrera reunió del consell d'administració del Consorci del Transport Públic del Camp de Tarragona, el Secretari per a la Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, ha anunciat la incorporació del projecte de tranvia o tren lleuger del Camp, l'anomenat Tramcamp, al Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC).
Aquest anunci ha satisfet especialment l'Ajuntament de Reus, en la mesura que suposa l'estimació de la principal al·legació que havíem formulat a la versió original del PITC, d'acord també amb la visió de l’Ajuntament de Tarragona i els municipis costaners, en la qual no es preveia explícitament l'establiment d'aquest nou sistema de transport col·lectiu al nostre territori.
D'aquesta manera, el projecte Tramcamp es defineix com una nova xarxa metropolitana ferroviària al servei del nucli central i els principals municipis del Camp de Tarragona, que operarà pels trams interurbans com el sistema de trens-tramvia o metros de superfície existents a la majoria d'àrees metropolitanes europees. Els referents més propers serien les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat que comuniquen Barcelona amb el Vallès i el Baix Llobregat, respectivament, o els models que s'estan impulsant a les àrees urbanes d'Alacant i Sevilla.
La principal novetat del recent anunci rau en el fet que el futur tramvia-tren lleuger circularia en primera instància pels actuals corredors ferroviaris, aprofitant l'alliberament d'usos que suposarà el proper desplegament del Corredor de la Mediterrània, deixant per a més endavant la construcció de nous trams de viari en les trames consolidades dels nuclis urbans.
D'altra banda, el Govern de Catalunya mostra clarament la seva voluntat de coordinació amb el territori amb la seva decisió de traslladar al Consorci del Transport Públic del Camp l'elaboració del preceptiu estudi de viabilitat del Tramcamp. D'aquesta manera se supera la previsió dels anteriors governs catalans d'impulsar els estudis pertinents des de la pròpia administració de la Generalitat, i es consolida el paper del Consorci del Transport, creat l'any 2003, com a òrgan interadministratiu competent en la matèria al nostre territori.
Tot plegat representa la clarificació i ratificació del compromís ferm del Govern de la Generalitat amb la implantació d'un nou sistema de transport públic en aquest territori, que és absolutament necessari per poder avançar en la progressiva desincentivació de l'excessiva dependència i ús del vehicle privat que patim avui dia.
Els càlculs de què disposem a l'Ajuntament de Reus indiquen que més del 85% dels desplaçaments interurbans al nucli central del Camp es realitzen amb vehicle privat, mentre que els viatges en transport col·lectiu no arriben al 15%. Sens dubte, factors com la insuficiència històrica del transport públic per carretera, l'alt grau de mobilitat intermunicipal obligada, el fort creixement urbanístic extensiu dels darrers anys, i els nous hàbits socials han portat a aquesta situació. L'increment de freqüències dels autobusos interurbans acordades l'any passat pel Consorci del Transport poden pal·liar parcialment la situació, però difícilment podran variar substancialment, a llarg termini, les fortes inèrcies a favor del cotxe particular, si no es compta amb el reforç d'un mitjà col·lectiu més eficient i de major capacitat com pot ser el Tramcamp.
El sistema de tramvia-tren lleuger que ara albirem és l'única solució plausible per poder avançar cap a un model de mobilitat més sostenible, no contaminant i més segur. Des de la col·laboració Generalitat-governs locals podem fer realitat aquest objectiu, amb la perspectiva de millorar la vida quotidiana de molts ciutadans i ciutadanes del Camp.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada