diumenge, 26 de novembre del 2006

Sabadell i Reus reclamen participar en el traspàs i la gestió dels seus aeroports

Article publicat pel diari El Punt - 28/09/2006

Reivindiquen el paper municipal en la presa de decisions


EMILI AGULLÓ. Sabadell

Els ajuntaments, les cambres de comerç i els aeroclubs de Sabadell i Reus van signar ahir un document en què demanen a l'Estat i la Generalitat participar en el traspàs i la gestió futura dels aeroports de les dues ciutats. Els alcaldes, Manuel Bustos i Lluís Miquel Pérez, aposten per un model descentralitzat més operatiu i sense cap cost per als municipis.

Els alcaldes de Sabadell i de Reus, Manuel Bustos i Lluís Miquel Pérez, ja havien traslladat a la Generalitat de manera «oficiosa» la proposta de participar en les negociacions de traspàs i en els òrgans de gestió dels aeroports de les dues ciutats. Ahir, però, van fer un pas més i van signar un document que incorpora, a més, la figura de les cambres de comerç, com a representants econòmics en la presa de decisions sobre les instal·lacions aeroportuàries.

La primera preocupació dels responsables municipals és garantir les inversions previstes per Aena en els plans directors de les dues infraestructures, tot i el traspàs a la Generalitat, per no heretar unes instal·lacions deficitàries. Més enllà, Bustos creu que els municipis «tenen dret» a participar en la gestió directa o indirecta dels aeroports, segons la llei vigent. L'alcalde reusenc, Lluís Miquel Pérez, va afegir que els aeroports tenen «un impacte econòmic i mediambiental molt important per a les ciutats i el seu entorn».

En el nou escenari, el document signat demana la creació d' entitats gestores que podrien assumir la gestió i l'administració de cada instal·lació. D'aquesta manera, el funcionament de cada aeroport podria adaptar-se millor al seu entorn, especialitzar-se en una activitat determinada i créixer en paral·lel a les necessitats industrials, econòmiques o socials del territori. En aquest sentit, l'alcalde de Reus aposta pel foment dels vols de cost baix i el turisme, mentre que Sabadell defensa un model aeroportuari que fomenti l'aviació civil i empresarial, la formació de pilots i l'activitat d'indústries aeronàutiques.

Els presidents de les cambres de comerç i els aeroclubs també defensen un sistema de gestió més proper al territori i al sector privat. El president de l'Aeroclub Barcelona-Sabadell, Carles Martí, espera que la implicació de la Generalitat i els municipis corregeixi «els dèficits» que Aena ha deixat.